MalinWiberg

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Tisdag

Av Malin - 26 februari 2013 15:34

Hej Alla bloggläsare! :)


Nu har jag landat vid datorn för lite andrum å slö-tid :P
Klev upp hyffsat tidigt idag, halv tio x), åkte å masserade en häst. Såå kul å se/känna framgångarna :) 
Efter de åkte ja å plockade upp älskling som slutat skolan, sen handlade vi lite till middagen å åkte hemåt :)

Väl hemma slängde ja i mig lite tacos från igår till frukost (sén frukost som vanligt) Gött va de e å jag e fortfarande sjuktligt mätt >.<

Efter de tjocka ja en halvtimme i soffan sen gick ja ut i skogen me Turbo, lös såklart ^^ han e sååååå duktig! Vi gick till slalombacken å busa lite där å guuuuud va ja skulle haft min bräda hemma nu asså, inte en käft i backen så ja hade ju kunnat åka hur mkt som helst där om dagarna utan att ngn såg mig ;P Höhö


Nu är iaf hunden helt utslagen i soffan tillsammans me sin "bror" :)

Sitter å kikar runt lite på hästannonser, får en klump i magen när ja ser så många fina hästar som skäns bort/ kostar väldigt lite eller hotas med slakt om ingen tar dom. 


Jag vet inte, men sen ja blev massör ser jag så mycket potential i alla hästar och jag ser så många missförstådda individer som bara ber om hjälp. Då ,tyvärr, väldigt många ägare/ryttare/kuskar inte ser sina hästar, ja jag skulle nog säga ser då jag anser att mina ögon har öppnats ordentligt nu.


Menar jag kan se så mycket "problem" i hästens muskulatur genom att bara titta på dom genom foton osv. Jag ser allt så jäkla tydligt nu. å de gör ont! de gör ont att läsa att hästen gör si eller så och alltså kmr avlivas om ingen offrar sig att ta hand om hästen. 
Det jag menar är att mycket av de som ägarna ser som problem har dom själva skapat och fått hästen att göra.

förstår ni?


Jag drar ett ex: Häst som säljs pga att den vägrar/inte hoppar över ett hinder som ryttaren vill.

Bara genom att titta på hästen kan ja se vad som göra att hästen beter sig såhär... menar de sitter såååå ofta muskulärt att folk inte förstår... en häst som rids fel, sätter fel muskler/spänner sig eller får muskelförtvining... dessa saker orsakar smärta, smärta orsakar ett beteende hos hästen som i många fall är oönskat/farligt vilket gör att hästen går till slakt.


Smart? Nä, tycker de e synd att ägaren/skötaren/kusken/ryttaren inte har huvud till å tänka steget längre själv...

Tycker de e såååå tråkigt att folk tror och inbillar sig att hästar gör saker för att dom vill "jävlas"

självklart kan en unghäst testa lite eller busa till de, men de e  sååå stor skillnad på en häst som är busig och en som försöker hugga dig när du ska lägga på sadeln. DET är inte för å jävlas, de e ett rop på hjälp!

Hästen har förmodligen ont någonstans, som visar sig i samband med sadlingen... ?! Tänk då, har den ont i ryggen? kanske i bröstmusklerna? känn å kläm lite så kanske tankarna börjar snurra. Jag vill se fler folk med ett intresse för sin hästs välmående!


DET gör mig glad :)


Sluddrat lite om de, hoppas de når ut till ngn där ute som behöver ta till sig!
Allt för hästen skull.


Nu ska ja gå å måla lite ^^


Peace.


Till mina vänner! :)

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 14 september 2015 20:08

Måndag idag, å första dagen på min utbildning är klar :) massa nya intryck, okänt folk, nerver, spänning å truckar.. men nu är som sagt första dagen gjord å jag kan slappna av lite granna ^^ Vet ju på ett ungefär hur allt kommer vara om dagarna nu. ...

Av Malin - 12 september 2015 16:00

Men vet ni vad?! Snart är dom slut, finito, no more work on saturdays!! Jo, för jag sa upp mig igår.. såå skönt! Kommer behöva mina helger framöver nu.. för... *trumvirvel*... på måndag börjar jag en tre veckors utbildning (truckkort) sen börjar jag...

Av Malin - 8 september 2015 20:32

Hej där! Ser ju faktiskt att ni är några stycken som läser min blogg å jag får väl be om ursäkt till er nu eftersom jag inte bloggat på ett tag.. *skärpning* Har varit utanför Göteborg Tor-Mån å jag måste säga att det var galet kul å väldans beh...

Av Malin - 1 september 2015 16:34


Hej på er! :) Idag sov jag länge, vaknade iof till en vända å släppte ut Lana mellan 7-8 men sen somnade ja om...nästa gång ja kollade klockan var den 10.30 !!! Galet. Tror inte jag sovit så länge sen ja va typ... 18 lr 19 ?! Skönt vare iaf ^^ ...

Av Malin - 31 augusti 2015 13:55

Nu har jag en chill - stund så jag tänkte passa på att blogga lite, passar på när de börja regna.. skulle ha dammsugit nya bilen men får ta de senare lr imorn :) Helgen som var nu spenderade jag i Dalarna. De va supermysigt å sååå välbehövligt! :)...

Presentation


Malin
23 år
Diplomerad hästmassör

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Min Gästbok

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Balla länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards