MalinWiberg

Alla inlägg den 3 december 2012

Av Malin - 3 december 2012 17:05

Hejsvejs!


Nu är jag äntligen hemma efter en lång å fruktansvärt kall dag i stallet. första dagen som praktikant där x)


MYCKET intryck på samma gång, kanske lite så de ska vara första dagen på ett nytt ställe men iaf..


Asså, ja ska vara ärligt, så satans jävla kul e de inte å mocka skit å frysa arslet av sig.. MEN jag har bestämt mig för att ändå ge de en chans.. ja menar, "ska" ju ändå va där till 14 Januari 2013 (som kortast) så antar att ja iaf måste försöka gilla läget lite.. x)


Kan försöka berätta lite om min dag för att ni ska förstå min "besvikelse"


Började dagen kl 06.00, åkte me mamma till praktiken då hon jobbar i samma stad. x)

kom dit halv 8 ungefär, hade precis missat morronfodringen (gör dock inget eftersom ja får komma å gå lite som ja vill)(hade vi kommit överens om) x)


Hur som helst, ja kom dit å letade efter min handledare, efter en massa snurrande bland konstiga människor fick ja veta att han inte va där idag utan skulle komma på Onsdag, så ja fick hänga me massa andra idag...


however, ja fick börja mocka massa spiltor medans hästarna åt upp... vid 9.00 släppte vi ut all hästarna i sina hagar, full fart på folket, skrik å gap som vilddjur om hästarna inte ville galoppera ut i den stenhårda å snek*ullade leran.. *Big - från min sida!*

Menar vafan gör de om hästarna går ut till hagarna? 
Jag ser dock bara positiva saker me de:

*dom slipper halka
*dom slipper stressa upp sig som cp:n

*de utgör inte lika stor fara för oss människor (och hästar) som rör oss omkring utsläppet

osv osv..

Så nä, de va ingen hit å se! förstår inte vf man ska jaga på så dant, helt onödigt!


Sen va de in i värmen 15 min å "fika" lite...


Ut igen, mocka ingen, nogrannare denna gång då inga hästar stod i vägen..

slänga in middagsfodret i spiltorna/boxarna


samtidigt som detta gjordes stod de några utanför dörren på stallplanen å skulle lasta sin häst för att åka iväg nånstans, måste bara säga att denna scen tog jävlar priset idag x) Jag trodde inte att jag kunde ta så illa vid mig av andras handlingar men S*TAN va de sved i hjärtat varje gång ja va tvungen att gå utanför dörren för att göra ngt å fick se hur hästen inte ville in i transporten å hur ägarna (jag antar de va ägarna) handterade situationen...


Att stå där å slita å dra å knuffa på hästen e en sak (absolut ingen bra sak i mina ögon) men att sedan gå å hämta en sopkvast för att slå å slå å slå på hästen, ben, rumpa, rygg osv för att den ska gå in de e för mig tammefan de lägsta man någonsin kan göra! FY FAN säger ja bara...Att hästen inte fått tillräckligt me träning av lastning e jävlar inte dens eget fel!


De e vid sånna tillfällen man faktiskt förstår hur långt jag själv har kommit i min utveckling kring hästar och mig själv... 


hur som helst, tre timmar tog de för dom. TRE timmar me slag å sparkar, linor som fick av å kedjor hit å dit...

Jag skryter inte nu, bara ren fakta! Hade dom gett mig grimskaftet skulle han gått in på 5 min! de handlar om energier, positivit tänkande och feeling.. man kan jävlar inte tvinga in ett djur på 600 kg mot dess vilja... 


va tvungen att avreagera mig lite, för där tappade jag hakan, big time!


Sen tycker ja de e så jäkla synd att folk inte fattar att transportering av hästen behöver lika mkt träning som vilket dresyrprogram som helst.. man kan inte förvänta sig att hästen ska KUNNA åka transport/lasta sig själv om man bara gör de två ggr/år... Sinnes!


Hur som helst, sen va de lunch... de sista två timmarna bytte ja schabrak på massa sadlar, borstade ponnysar. släppte in hästarna kl 13 btw, 4 timmar ute *Yeeey* >.<


Som en liten parantes: (Hästar är stäppdjur, dessa vackra varelser är djur som RÖR PÅ SIG 18-20 H/DYGN) behöver jag säga mer? dessa underbara djur fick 4 h... de e tragiskt egentligen. visst att dom måste komma in innan ridlektioner börja osv men släpp ut dom vid 8 på kvällen när alla ridit klart å ta in dom 13 på dagen så får dom iaf 17h ute.


När ja ändå e i farten å klagar lite så måste ja säga att eftersom ja e lite skadad av min utbildning (hästmassör) så kollar ja ju alltid muskulaturen på hästar ja möter, behöver liksom inte röra hästen för att se om ngt är fel.. å de e såååå tråkigt å behöva se att tammefan inte en enda sadel passar. alla hästar verkar "gå på bogarna" mer lr mindre å de e ömma i ryggen både här å där.. tragiskt men sant!


Nä, nu ska ja lyfta stämningen liiite, menar de e ju faktiskt väldigt mysigt å få va i ett stall me hästar å ja hoppas ju ändå på nå vänster att detta ska leda till lite fler kunder inom massagen.. 

Sen tror å hoppas ja att människorna där inte är så konstiga som ja tyckte idag, lr imorse rättare sagt.. hoppas de blir lite mindre spänt när vi känner varandra lite mer..


Å en sak till som ja kommit på, jag bara MÅSTE skaffa ett russ :D ska inte bara drömma om de utan verkligen göra de nångång :) dom e ju faktiskt inte så små ^^ 


nu e klockan lite över halv 6 å ja e sketans jävla hungrig!


ha de fint folket.


Peace <3

Presentation


Malin
23 år
Diplomerad hästmassör

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Min Gästbok

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Balla länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards