MalinWiberg

Alla inlägg den 14 april 2014

Av Malin - 14 april 2014 22:43

Ååh va tungt allt känns :/ fanns så mkt positivt förra veckan å nu känns de bara blöh! Like I care typ... ponnyn är de ända som betyder å nu mår han inte bra :/ de suger big time... ska gråta en skvätt å sova sen. Åker dit vid två inatt å kollar till han igen.

Nattnatt!

Av Malin - 14 april 2014 17:06

oj oj oj vilken helomvändning saker och ting kan göra. helt utan förvarning!


Nu sitter jag iaf i soffan, helt jäkla slut.. ska ta en dusch å luta mig tillbaka en stund. 

Orkar inte riktigt blogga nu känner jag så jag fattar mig hyffsat kort.


Jag å Denise var på tur me hästarna igår, plötsligt börjar Max hyperventilera från ingen stans.. jag får panik, hoppar av å släpper på sadelgjorden å bara väntar på att han ska slå i backen av syrebrist.. den dunsen kom inte! som tur var.. han lugnade sig efter 15 min ca å jag gick dom sista 7 ?! km med han hem.. väl hemma bestämde jag att han skulle få sova inne inatt. Sagt å gjort, hann lagom ställa in ponnyn i boxen så var de som att luften gick ur honom å han blev helt loj å man såg att ngt var knas. tog tempen å det visade 40,4 grader !!! fick panik å ringde veterinären, efter några försök fick jag tag på hon som hade jouren. fick tips å råd osv osv... Har åkt mellan stallet å soffan hela natten, när jag kom upp andra gången hade han puls å jättevarma hovar runt om så jag var hundra på att de va fång på g, ut me hästen å spolade benen me kallvatten en stund å tempa. febern började sakta sjunka men hovarna dunkade! Kom överens med Vet om att jag skulle hålla koll på temp å hovar å spola vid behov (1 gång i timmen bestämde jag mig för ungefär) så, ja kort å gott jag har tempat, spolat, tjutit å jäspat heeeela natten, inte sovit! Dock måste jag säga att det var sååå värt de! skulle göra de om igen i flera dagar om de så behövs. för jag lyckades få bukt på det gissningsvis kommande fånganfallet. puls å värma försvann och har nu under dagen hållt sig borta! Fick en stor stjärna av Veterinären för mitt jobb under natten. Utan vattenslangen hade Max med all säkerhet mått mkt mkt sämre nu.

hur som, fick ut en veterinär till han kl 13 idag. konstaterades att de ända som då var "onormalt/inte bra" var hans höga feber. så hon tog blodprov med sig å skickade lite till Uppsala med.

Ringde sedan upp mig igen å berättade att det mest troligt är anaplasma Max har fått. En sjukdom som kommer med fästingar och dödar vita och röda blodkroppar.. En lång konvalecens med mycket vila så ska han förhoppningsvis snart vara på benen igen. lr ja på pigga ben igen :)


Så Max har även gräsförbud! inget gräs före midsommar... måste se över hagalternativen.. till dess får ridbanan funka.


Usch, bara ponnyn blir frisk igen! hatar å se han så nere :/


Nu så, hjärnan är potatismos.. å jag ska ta en dusch! Jag är äcklig, skulle duschat igår efter ridturen men eftersom vinden vände så blev de annat som var viktigare..


Hur som helst.

Hej då! bloggar nog imorn om jag får lite mer sömn inatt.



Min finaste!

                 

Av Malin - 14 april 2014 00:38

Älskar dig mer än ord kan beskriva och känslor kan känna! ??

Vila å samla styrka nu så ses vi om två timmar igen! :')

Presentation


Malin
23 år
Diplomerad hästmassör

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Min Gästbok

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Balla länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards